کارآمد سپندار پارس

تفاوت کراس استاف و ترانشیپ

تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ

کراس استافینگ و ترانشیپ دو روش کارآمد در حمل و نقل دریایی هستند و به عنوان راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها و تسهیل در حمل و نقل کالاها مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت کراس استاف و ترانشیپ به طور کلی در نحوه انتفال محموله ها و نوع حمل و نقل بارهاست و انجام هر یک نیازمند زیرساخت و وجود تجهیزات مورد نیاز برای جابجایی می باشد. در ادامه تفاوت های کراس استاف و ترانشیپ و موارد استفاده هر یک را به طور کامل بررسی می کنیم.

کراس استاف چیست؟

کراس استاف چیست؟

قبل از بررسی تفاوت کراس استاف و ترانشیپ کالا لازم است که با مفهوم این دو روش بیشتر آشنا شوید.

در روش کراس استافینگ کالاها در یک بندر میانی از کانتینر کشتی اول تخلیه شده و در کانتینر کشتی دیگر بارگیری می‌ شوند. این روش به روش تعویض کانتینر نیز معروف است و یک راه حل مفید برای ارسال کالاها از کشورهای درگیر تحریم به سایر کشورها محسوب می شود.

استفاده از کراس استافینگ هزینه‌ های اضافی را برای ارسال کننده به همراه دارد که به هزینه حمل و نقل اولیه افزوده می‌ شوند. این هزینه ‌ها به عوامل مختلفی مانند نوع کالا، روش بسته‌ بندی و تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه بستگی دارند.

موارد استفاده از کراس استاف

روش کراس استافینگ در مواجهه با یکسری شرایط به کار گرفته می شود. به طور کلی موارد استفاده از این روش به شرح زیر است:

  • روش کراس استاف برای تقسیم محموله‌ های بزرگ به بارهای کوچکتر و حمل آنها با کشتی‌ های کوچکتر در بندرهایی که فضای کافی برای تخلیه ندارند کاربرد دارد.
  • هنگامی که مسیر مستقیمی بین بندر مبدا و مقصد وجود ندارد از کراس استافینگ برای تغییر مسیر و حمل بار از طریق بندر میانی استفاده می‌ شود.
  • در شرایط تحریم روش کراس استافینگ برای دور زدن تحریم‌ ها و حمل کالا به مقصد نهایی به کار گرفته می‌ شود.

مزایا و معایب کراس استاف

مزایا و معایب کراس استاف

روش کراس استاف همچون سایر روش های حمل دریایی مزایا و معایبی دارد. در ادامه برخی از مزایای این روش را شرح می دهیم:

  • این روش می ‌تواند زمان تحویل کالا به مقصد نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • کراس استاف هزینه‌ های حمل و نقل را با کاهش نیاز به جابجایی کامل کانتینر می تواند تا حدودی کاهش دهد.
  • با استفاده از روش کراس استافینگ نیازی به انبار کردن کالا در بندر میانی نیست.
  • امکان بهینه سازی فضای درون کانتینر در حین عملیات کراس استفینگ دارد و از این طریق کشتی ها می توانند حجم بیشتری از بارها را حمل نمایند.

معایب این روش عبارتند از:

  • کراس استافینگ نیازمند هماهنگی و زمانبندی دقیق برای جابجایی محموله ها در بندر مبدأ و واسط است و از همین رو کوچکترین خطایی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در حمل و نقل و حتی تاخیر در تحویل بارها شود.
  • اجرای کراس استافینگ نیازمند تجهیزات پیشرفته برای جابجایی محموله ها و برخوردرای از زیرساخت لازم برای اجرای عملیات است.
  • در کراس استافینگ احتمال صدمه و آسیب دیدگی به محموله ها در حین عملیات تخلیه بار و بارگیری به کانتینر جدید وجود دارد.
  • استفاده از کراس استافینگ به دلیل جابچایی محموله ها به کانتینر جدید می تواند منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل و تاخیر در زمان تحویل بارها شود.

ترانشیپ چیست؟

ترانشیپ چیست

ترانشیپ کالا یک روش حمل و نقل بین المللی است که در آن به جای ارسال مستقیم بار به مقصد ابتدا به یک بندر میانی منتقل شده و سپس از آنجا به مقصد نهایی ارسال می‌ شود.

در واقع در این روش بار در طول مسیر حمل و نقل از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر انتقال داده می ‌شود. این انتقال می ‌تواند بین کشتی ‌ها، کامیون ‌ها، قطارها یا هر ترکیب دیگری از این وسایل نقلیه انجام شود.

موارد استفاده از ترانشیپ

ترانشیپ یک راه حل هوشمندانه برای حمل و نقل کانتینری در شرایط تحریم و پیچیده است. برخی از موارد استفاده از ترانشیپ عبارتند از:

  • زمانی که مسیر مستقیمی برای ارسال بار به مقصد وجود ندارد، ترانشیپ کالا یکی از بهترین راه حل ها می باشد. برای مثال برای ارسال بار به قبرس شمالی، ابتدا بار به ترکیه منتقل شده و سپس از آنجا به مقصد نهایی ارسال می‌ شود.
  • در شرایط تحریم، ترانشیپ به عنوان یک راهکار برای دور زدن محدودیت ‌ها عمل می ‌کند. در این روش بار ابتدا به یک بنددر واسط ارسال شده و سپس به مقصد نهایی در کشور تحریم شده منتقل می ‌شود.
  • در شرایطی که برای تحویل بار به مقصد نیاز به تغییر روش حمل و نقل باشد استفاده از ترانشیپ کارآمد خواهد بود

مزایا و معایب ترانشیپ

مزایا و معایب ترانشیپ

ترانشیپ مانند سایر روش های حمل دریایی دارای مزایا و معایبی است. برخی از مزیت‌های این روش عبارتند از:

  • یکی از مهم ترین مزایای ترانشیپ امکان عبور از موانع تجریم برای انتقال محموله ها به کشور مقصد است.
  • روش ترانشیپ در شرایطی که مسیرهای اصلی حمل بار در دسترس نبوده و یا با کندی شدید مواجه باشند به کار گرفته می شود.
  • استفاده از ترانشیپ می تواند باعث کاهش مدت زمان توقف کشتی ها و کاهش ترافیک در بندهای اصلی شوند. 
  • در برخی موارد ترانشیپ می‌ تواند منجر به کاهش هزینه‌ های حمل و نقل شود.

معایب ترانشیپ نیز به شرح زیر است:

  • استفاده از روش ترانشیپ به دلیل جابجایی مجدد کانتینرها می تواند منجر به ایجاد تاخیر در تحویل محموله ها شود.
  • در روش ترانشیپ احتمال آسیب دیدگی و صدمه به بارها در حین جابجایی کانتینرها وجود دارد.
  • روش ترانشیپ نیازمند برنامه ریزی و دقیق بین بنادر مبدأ، واسط و مقصد و اپراتورهای حمل و نقل است و عدم توجه کافی به این زمانبندی می تواند عملیات حمل و نقل کانتینرها را با مشکلاتی روبرو کند.
  • اجرای عملیات ترانشیپ نیازمند وجود زیرساخت لازم و برخورداری از تجهیزات مورد نیاز برای حمل کانیتنرهاست و از همین رو امکان انجام آن در همه جا امکان پذیر نیست.

تفاوت های کراس استاف و ترانشیپ

تفاوت های کراس استافینگ و ترانشیپ

پس از ارائه توضیحات کامل در مورد این دو روش حمل و نقل نوبت یه بررسی تفاوت کراس استاف و ترانشیپ کالا می رسد.

تفاوت های کراس استاف و ترانشیپ به طور کلی شامل موارد زیر می باشند:

  • در کراس استاف حمل و نقل بارها به نحوی انجام می گیرد که محتویات هر کانتینر به کانتینر کشتی دیگر منتقل می شود. در حالی که در ترانشیپ، کانتینرها به طور کامل از یک وسیله حمل و نقل به وسیله حمل و نقل دیگر انتقال داده می شوند.
  • هنگام استفاده از کراس استاف در مبدا بارنامه جدیدی تحت عنوان SwitchBL صادر می ‌شود. در حالی که در روش ترانشیپ بارنامه جدید فقط در صورت نیاز صاحب کالا صادر می گردد.
  • روش کراس استاف به طور کلی نیاز به زمان و هزینه کمتری نسبت به ترانشیپ دارد زیرا جابجایی محتویات درون کانتینر در مقایسه با انتقال کل کانتینر زمان و هزینه کمتری می ‌طلبد.
  • ترانشیپ در بنادر یا نقاط معینی به نام مراکز ترانشیپمنت انجام می ‌شود. در مقابل انجام عملیات کراس استافینگ در یکسری بنادر خاص نظیر بندر جبل علی که دارای امکانات و تجهیزات کافی برای حمل و نقل محموله ها است امکان پذیر می باشد. 

جمع بندی

کراس استافینگ و ترانشیپ دو روش حمل و نقل بین ‌المللی هستند که در تجارت دریایی به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این روش ‌ها به تجار و بازرگانان این امکان را می‌ دهند تا بارهای خود را به طور کارآمد و منعطف به مقصد نهایی برسانند.

در این مقاله به معرفی هر دو روش و بررسی تفاوت کراس استاف و ترانشیپ کالا پرداختیم. شما با آشنایی کامل با این مفاهیم و درک تفاوت های هر یک می توانید بهترین روش حمل دریایی بار را با توجه شرایط خود انتخاب نمایید.

امتیاز مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *