کارآمد سپندار پارس

حمل و نقل LCL چیست؟

حمل lcl

حمل و نقل lcl که مخفف Less than Container Load است یکی از واژگان رایج در کشتیرانی و حمل و نقل کانتینری به شمار می رود.

در حوزه حمل و نقل بین ‌المللی حمل lcl به معنای بار کمتر از یک کانتینر است. در این روش حمل، بارهای مختلف از چندین فرستنده را در یک کانتینر جمع ‌آوری کرده و حمل می ‌کنند.

در ادامه مقاله علاوه بر معرفی روش حمل و نقل lcl، مزایا و معایب این روش را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این اطلاعات به شما کمک می‌ کنند تا مفهوم حمل lcl را بهتر درک کنید و مزایای بالقوه آن را در فعالیت‌ های تجاری خود شناسایی نمایید.

معرفی روش حمل و نقل LCL

حمل بار lcl روشی از حمل و نقل است که در آن بارگیری کمتر از ظرفیت یک کانتینر انجام می شود و عموما برای بارهای کوچک و غیر استاندارد مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

در این روش، بارهای مختلف از فرستندگان متفاوت در یک کانتینر مشترک جمع آوری می ‌شوند. این رویکرد به شرکت ‌ها و افرادی که بار ارسالی نسبتا کمی دارند این امکان را می‌ دهد که هزینه ‌های حمل و نقل را با سایر فرستندگان تقسیم نموده و از فضای خالی موجود در کانتینرها حداکثر استفاده را کنند.

در حمل LCL بارها باید به دقت بسته ‌بندی و علامت ‌گذاری شوند. این امر از آسیب دیدگی بار در طول حمل و نقل جلوگیری خواهد کرد.

حمل LCL برای ارسال محموله‌ های کوچک و نامتعارف مناسب است و مزایای اقتصادی و عملیاتی زیادی برای فرستندگان به دنبال دارد.

روش های حمل و نقل LCL

روش های حمل و نقل بار LCL

حمل بارهای LCL از طریق روش های حمل و نقل ریلی، جاده‌ ای و حمل دریایی قابل انتقال و جابجایی است. در حمل و نقل LCL به طور کلی سه نوع اصلی کانتینر با ظرفیت های ۲۰ فوت، ۴۰ فوت و ۴۰ فوت کیوب موجود هستند.

کانتینرهای ۲۰ فوتی دارای ظرفیت ۲۵ تا ۲۸ متر مکعب هستند. در مقابل، کانتینرهای ۴۰ فوتی و ۴۰ فوتی کیوب تفاوت اصلی شان در میزان ارتفاع آنهاست.

کانتینرهای ۴۰ فوتی کیوب به دلیل ارتفاع بیشتر، برای حمل کالاهایی با ارتفاع زیاد مناسبتر هستند. بنابراین انتخاب نوع کانتینر با توجه به ابعاد و ارتفاع کالاهای قابل حمل متفاوت خواهد بود.

مراحل حمل بار به روش LCL

روش حمل بار LCL همانند روش FCL نیازمند سپری کردن یکسری مراحل و پروسه مشخص دارد. در ادامه مراحل حمل بار LCL را به طور کلی معرفی می کنیم:

  1. استعلام نرح حمل کانتینری LCL
  2. ارتباط با تامین کننده کالا در مبدا و انجام هماهنگی های لازم
  3. بسته ‌بندی و ارسال کالا به بندر مبدا
  4. انتخاب کشتی با توجه به شرایط
  5. ارسال مدارک به شرکت حمل‌ و نقل
  6. انتقال کانتینر از کشتی به اسکله
  7. بارگیری کالا در اسکله
  8. حرکت به سمت بندر مقصد
  9. ترخیص کالا از گمرک
  10. انتقال کالا از گمرک به انبار مشتری

موارد استفاده از روش حمل و نقل LCL

روش حمل lcl بنا به شرایط و نوع بار برای فرستندگان مناسب می باشد. مناسب ترین روش های مورد استفاده lcl شامل موارد زیر است:

  • افرادی که نمی توانند هزینه یک کانتینر کامل را تامین کنند.
  • کسانی که قصد حمل اقلام کم حجم را دارند.
  • کسب و کارهایی که به تازگی تاسیس شده اند.
  • افرادی که قصد واردات جزئی محصولات را دارند.
  • کسانی که فقط نمونه بارها را ارسال یا دریافت می کنند.
  • افرادی که به تازگی در زمینه واردات و صادرات مشغول به کار شدند.

مزایای روش حمل LCL

حمل LCL یکسری مزیت ها را برای فرستندگان بار به همراه دارد. مهم ترین مزایای روش lcl عبارتند از:

حمل lcl دارای مزایای زیادی است که برخی از آن ها عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌ ها
  • انعطاف ‌پذیری بیشتر
  • امکان اشتراک بار
  • امنیت بیشتر
  • امکان حمل بارهای مختلف

معایب روش حمل LCL

معایب اصلی حمل و نقل lcl موارد زیر را شامل می شود:

  • احتمال تاخیر در تحویل بار
  • افزایش خطر آسیب یا از دست دادن بار
  • کنترل محدود روی فرآیند حمل‌ و نقل
  • ایجاد هزینه‌ های اضافی مانند جمع ‌آوری، تجمیع و مدیریت بارها

هزینه روش حمل و نقل LCL

هزینه روش حمل بار LCL

در حمل و نقل lcl هزینه ها بر اساس میزان و حجم بار محاسبه می‌شود. واحد محاسبه‌ میزان و حجم کالا در این روش بر اساس cbm (متر مکعب) است. هر cbm نیز معادل یک متر مربع می باشد.

هر چه حجم کالای شما بیشتر باشد، مساحت اشغال‌ شده در کانتینر نیز بیشتر خواهد بود. اگر نیز حجم کالا کم باشد و فقط یک فضای محدود را اشغال کند، هزینه حمل و نقل بر اساس وزن کالا محاسبه خواهد شد.

در حمل lcl معمولا کالاهای مربوط به چند پروانه‌ گمرکی در یک کانتینر قرار می ‌گیرند. برای این منظور به شما پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از روش lcl برای اطلاع دقیق از هزینه ها نسبت به استعلام نرخ حمل دریایی اقدام کنید.

در مجموعه KSP کارشناسان کشتیرانی و حمل دریایی از طریق شماره های ۲۲۹۱۳۵۲۶-۰۲۱ و ۰۹۳۰۲۶۲۵۷۷۶ و یا واتساپ سایت پاسخگوی تمامی سوالات و ابهامات شما در زمینه حمل کانتینری بار هستند.

حمل LCL برای چه نوع وارداتی مناسب است؟

حمل lcl می ‌تواند گزینه‌ مناسبی برای انواع متنوعی از واردات باشد. این موارد می تواند روش مفیدی برای مشاغل نوپا، افراد تازه کار در زمینه واردات، واردات نمونه محصولات و واردات محصولات به صورت محدود و جزئی در نظر گرفته شود.

تفاوت روش حمل LCL و FCL چیست؟

تفاوت lcl و fcl

حمل FCL به معنای بار کامل کانتینر است. در قرارداد FCL، محموله های ارسالی تمام فضای کانتینر را اشغال می کنند و با سایر محموله ها به اشتراک گذاشته نمی شوند.

در مقابل حمل LCL یا بار کمتر از یک کانتینر، فضای مشترکی برای چند محموله در داخل یک کانتینر دارد. در حمل دریایی FCL، خریدار هزینه کل فضای کانتینر را می پردازد؛ اما در روش LCL فقط برای فضای اشغال شده توسط محموله، هزینه پرداخت می شود.

روش حمل LCL بهتر است یا FCL؟

به طور کلی برای انتخاب بهترین روش حمل بین حمل و نقل LCL و FCL لازم است به هزینه و زمان تحویل توجه کرد.

حمل و نقل FCL هزینه بیشتری دارد اما تحویل بار در آن سریع ‌تر است. در مقابل، حمل LCL گزینه ارزا‌نتری بوده که ممکن است زمان تحویل طولانی ‌تری داشته باشد. بنابراین انتخاب بین این دو روش به نیازها و شرایط خاص ارسال بار بستگی دارد.

شما به منظور انتخاب صحیح ترین روش حمل کانتینری لازم است از کارشناسان شرکت حمل و نقل دریایی کارآمد سپندار پارس مشاوره رایگان دریافت کنید تا در این زمینه اطلاعات کاملی کسب نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *