کارآمد سپندار پارس

بندر جبل علی دبی

بندر جبل علی دبی

بندر جبل علی یکی از مهمترین بنادر تجاری در امارات متحده عربی است و نقش مهمی را در توسعه تجارت این کشور ایفا می کند.

تجهیزات و امکانات پیشرفته ‌بندر جبل علی موجب افزایش روزافزون حجم واردات و صادرات از این بندر شده و آن را به به یکی از شلوغ ترین بنادر جهان تبدیل کرده است. در ادامه بندر جبل علی را بیشتر مورد بررسی قرار می‌ دهیم و میزان اهمیت آن را ارزیابی می‌ کنیم. 

تاریخچه بندر جبل علی دوبی

بندر جبل علی در سال ۱۹۷۹ در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب دبی در حضور شیخ راشد بن سعید آل مکتوم و ملکه الیزابت دوم افتتاح شد.

جبل علی در حال حاضر به عنوان نهمین بندر شلوغ دنیا، بزرگترین بندر ساخت بشر و بزرگترین و شلوغ ترین بندر خاورمیانه شناخته می شود. همچنین این بندر را می تون شلوغ ترین بندر امارات متحده عربی نیز دانست.

اهمیت بندر جبل علی در تجارت خاورمیانه

اهمیت بندر جبل علی در تجارت خاورمیانه

بندر جبل علی یکی از مهمترین مراکز حمل‌ و نقل بین‌ المللی در خاورمیانه است که تاثیر قابل توجهی بر رونق اقتصادی و تجاری منطقه دارد. موقعیت جغرافیایی استراتژیک این بندر آن را به درگاهی مهم برای ورود و خروج کالاها به بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

یکی از دلایل پراهمیت بودن بندر جبل العلی وجود تسهیلات پیشرفته حمل‌ و نقل کانتینری در آن است که باعث افزایش سرعت در حمل و نقل از راه دریا و کاهش هزینه‌ ها می ‌شود.

روش های ارسال بار به بندر جبل علی

ارسال بار به بندر جبل علی

روش‌ های ارسال کالا به بندر جبل علی شامل حمل و نقل دریایی و ارسال هوایی است. حمل دریایی کالاها از طریق کشتی ‌های باری یا کانتینری انجام می‌ شود که بسیار مقرون به صرفه هستند.

صادرات به بندر جبل علی با استفاده از حمل هوایی از طریق هواپیما انجام می ‌شود که بیشتر برای بارهای فاسد شدنی یا فوری مناسب است. از معایب ارسال هوایی می توان به هزینه بالاتر و محدودیت در حجم و تعداد بار اشاره کرد.

روش حمل دریایی برای امور واردات و صادرات مناسب تر از روش هوایی است و بوسیله آن می توان انواع محموله ها را در حجم و تعداد بالا به بندر مقصد ارسال و جابجا کرد.

مزایای حمل دریایی به بندر جبل علی

مزایای حمل دریایی به بندر جبل علی

حمل بار دریایی به دبی و بندر جبل علی مزیت های متعددی را برای تاجران و بازرگانان به دنبال دارد. از جمله مزایای حمل دریایی به جبل علی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی و تعامل با مشتریان خارجی
  • امنیت بالای بار
  • کاهش هزینه های حمل و نقل
  • عدم محدودیت ارسال بار از نظر حجم و وزن
  • هزینه مقرون به صرفه تر نسبت به روش ارسال هوایی
  • آسیب کمتر به محیط زیست

امکانات بندر جبل علی دوبی

امکانات بندر جبل علی دبی

بندر جبل علی دارای امکانات و خدمات متنوعی است و همین موضوع آن به یکی از مهم ترین بنادر خاورمیانه تبدیل کرده است. امکانات و ویژگی های این بندر عبارت است از:

  • ایستگاه باری کانتینری: این ایستگاه در خارج از دروازه ۲ واقع شده و کالاها و محصولات صادراتی و وارداتی منطقه را ذخیره می ‌کند. مساحت کل این ایستگاه ۱۳۴,۳۴۳ متر مربع می باشد که شامل یک انبار سرپوشیده به مساحت ۱۱,۹۰۰ متر مربع و یک منطقه ذخیره سازی سرپوشیده به مساحت ۱۲۲,۴۴۳ متر مربع می شود.
  • فضاهای خنک و سرد ذخیره ‌سازی: در بندر جبل علی سردخانه‌ های متعددی با محدوده دمایی ۱۰+ تا ۲۰- درجه سانتیگراد وجود دارد که ظرفیت ذخیره‌ سازی پالت برای نگهداری محصولات حساس به دما را دارا می باشد.
  • بار عمومی: این بندر با بیش از ۱.۴ میلیون متر مربع فضای ذخیره‌ سازی و ۲۷ اسکله عمیق، برای جابجایی انواع محموله‌ ها به خلیج فارس، هند و آفریقا مناسب است.
  • مدیریت پسماند: کشتی‌ های موجود در بندر جبل علی ملزم به استفاده از سطل ‌های زباله ارائه ‌شده توسط بندر هستند و در صورت عدم رعایت جریمه می ‌شوند.

ترمینال های بندر جبل علی

ترمینال های بندر جبل علی

ترمینال کانتینری ۱ (T1) ظرفیت ۹ میلیون TEU را دارا می باشد و یکی از شلوغ ترین پایانه ها محسوب می شود. این ترمینال با ۱۵ پست اسکله و ۵۱ جرثقیل اسکله توانسته در لیست ۱۰ بندر برتر جهان قرار گیرد.

ترمینال کانتینری ۲ (T2) با ۳۲ جرثقیل اسکله و ۸ اسکله دارای ظرفیت ۶.۵ میلیون TEU می باشد. فناوری پیشرفته این ترمینال و امکانات عالی آن سبب کاهش انتشار کربن تا ۳۰ درصد شده است.

ترمینال کانتینری ۳ (T3) به سبب دستاوردهای تکنولوژیکی قابل توجه خود شناخته شده است. این ترمینال دارای ۵ اسکله بوده و از ظرفیت ۳.۸ میلیون TEU برخوردار می باشد.

ترمینال کانتینری ۴ (T4) نیز فعلا در حال ساخت است و پس از تکمیل آن، ظرفیت بندر به ۲۲.۴ میلیون TEU افزایش خواهد یافت.

مزایای حمل و ترخیص کالا در بندر جبل علی

حمل و ترخیص کالا در بندر جبل علی برای تاجران و بازرگانان مزیت های متعددی را به همراه دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معافیت مالیاتی و گمرکی برای شرکت‌ های مستقر در منطقه جبل علی، مانند معافیت از مالیات شرکتی تا ۱۵ سال و معافیت از پرداخت عوارض گمرکی
  • عدم محدودیت در استخدام نیروی کار و امکان راه ‌اندازی کسب و کار با حداقل سرمایه
  • وجود تجهیزات پیشرفته برای حمل و ترخیص کالا مانند کانتینرهای مجهز به یخچال و تسهیلات بارگیری و تخلیه مدرن
  • قیمت ارزان کالاها در این منطقه و تبدیل بندر به مرکزی سودآور و محبوب به دلیل موقعیت استراتژیک

جمع بندی

در این مطلب در مورد بندر جبل علی و اهمیت تجاری آن در منطقه خاورمیانه صحبت کردیم و روش های حمل بار و امکانات و ویژگی های آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم.

 بندر جبل علی در حال حاضر یکی از ده بندر بزرگ جهان است و می توان آن را یکی از مهم ترین بنادر برای حمل و نقل کانتینری بارها در خاورمیانه دانست.

اگر برای حمل دریایی بار به بندر جبل علی نیاز به مشاوره رایگان دارید می توانید از طریق شماره های ۲۲۹۱۳۵۲۶-۰۲۱ و ۰۹۳۰۲۶۲۵۷۷۶ با کارشناسان کشتیرانی کارآمد سپندار پارس در ارتباط باشید. علاوه بر این امکان پاسخگویی و دریافت مشاوره از طریق واتساپ سایت نیز امکان پذیر می باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *